Pentru inceput, in DEX ne este clarificata notiunea de logo prin „Simbol, sigla formata dintr-un ansamblu de semne grafice, care constituie marca unui produs sau a unei firme”. Mai simplu si mai concis de atat nu se poate din punct de vedere al definitiei, asta in teorie. In practica lucrurile se complica. Pentru a fi mai usor explicat voi merge pe urmatoarul scenariu:
Carmen vrea sa isi deschida propriul business, cu imbracaminte pentru copii, realizate handmade. Fiind la inceput de drum, investitiile au fost facute deja in materiale, aparatura si consumabile. Are un nume, o pagina de Facebook, fotografii si cativa clienti. Ar vrea sa investesca acum si intr-un logo dar bugetul este redus, astfel ca a cautat prin diverse grupuri de Faceebook un graphic designer. Carmen, ne avand cunostinte de grafica a inceput colaborarea cu graphic designer intampinand numeroase probleme atat legate de terminologie cat si comunicare, astfel ca a sfarsit prin a primi un material slab calitativ din mai multe motive. Iata asadar cateva dintre greselile care au condus la acel rezultat:
1. Review-uri pe Facebook
Carmen nu a cerut graphic designerului un portofoliu real al muncii lui de pana atunci si s-a bazat doar pe review-urile de pe pagina de Facebook si pe fotografiile acestuia care in mare parte nu ii apartineau. Prin urmare, insuficient si irelevant!
2. Totul pana la proiect
Varianta logo-ului final primit de Carmen, a fost in format .png (fundal transparent). Atat si nimic mai mult! Consecinta acestui fapt se rasfrange pe mai multe segmente. In primul rand lipseste proiectul in care a fost realizat logo-ul. Ca o asociere mai usor de inteles: este ca si cum ar fi primit un document printat fara sa ai in prealabil si documentul Word (sa zicem) in care a fost scris respectivul document. In cazul de fata, formatul .png nu permite modificari de niciun fel, asemenea cazului cu documentul. Multi graphic designeri pastreaza proiectul pentru ei, iar in momentul in care ceri modificari percep taxe suplimentare.
3. Logo = Vectori
Unul dintre crezurile unui grapic designer este urmatorul: un logo corect este vizibil atat pe un banner de dimensiunea unui bloc, cat si pe un simplu pix. Poate Cramen nu o sa fie nevoita sa printeze un banner la dimensiuni colosale dar un roll-up pentru o expozitie sau targ tot o sa aiba nevoie. Sigla pe care a primit-o nu o sa o ajute deloc, astfel ca printata fiind, o sa aiba o claritate redusa. Sa presupunem ca logoul a fost realizat intr-un program precum Adobe Photoshop. Insa un logo, pentru a-si pastra toate proprietatile caracteristice, este absolut necesar sa fie vectorial. Nu victorian, nu vitruvian, nu valerian. VECTORIAL. Asadar, nu cumpara un logo care nu este vectorial deoarece vei fi limitat din punct devedere al rezolutiei si calitatii printului, dar si al dimensiunii si al mediului de printare. Refuza realizarea logoului in alte programe inafara de Adobe Illustrator sau Corel Draw.
4. .ai si .cdr
In general clientii care nu au cunostinte de grafica, nu cunosc nici programele in care acestea se pot realiza si pot fi dusi usor in eroare. Extensiile pe care ar trebui sa le urmaresti atunci cand primesti proiectul unui logo sunt: .ai pentru Adobe ilustrator și .cdr pentru Corel Draw, asta pe langa toate celelalte formate suplimentare: .png, .jpg, .pdf.
Exemplu: LOGO.ai sau LOGO.cdr
5. 3 fonturi
Un logo corect nu contine mai mult de 3 fonturi decat in cazuri (foarte) exceptonale. Atunci cand gandesti un brand incearca sa te limitezi la cat mai putine cuvinte. Nu o sa intru acum in polemica numelor de branduri. Dar cu cat numele este mai lung cu atat esti mai ,,obligat” sa utilizezi fonturi multiple pentru a-l evidentia. Rezultatul o sa fie un fiasco.
6. Logo vs. Ilustratie
Una dintre cele mai frecvente greseli in expunerea unui brief pentru realizarea identitatii vizuale este confundarea logo-ului cu o ilustratie. Logo-ul este o reprezentare grafica intr-o maniera cat mai simpla si concisa. O ilustratie contine mult prea multe elemente grafice care la dimensiune mica isi vor pierde vizibilitatea.
Iti multumesc ca ai avut rabdare sa citesti acest articol si iti doresc o colaborare cat mai avantajoasca cu graphic designerul tau.
Cris de la White Sand Boutique